Att tänka på vid köp av affärssystem

28apr2018

Som företagare vill du effektivisera det du tjänar minst på, oftast är det företagets administration. Ett sätt att effektivisera och underlätta är att lägga ut bokföring och skatteredovisning på en extern byrå, ytterligare ett sätt är att skaffa ett bra dataprogram för all administration.

Att välja ett affärssystem som passar just ditt företag kan kännas som en uppförsbacke, det finns en massa program att välja mellan med en rad olika funktioner. Det som är viktigt att tänka på är vad som passar just ditt företag och naturligtvis, vad som är mest kostnadseffektivt. Här har jag tagit upp några punkter att fundera på vid val av system.

  • Vad behöver du? Du kanske bara behöver ett faktureringsprogram där du lätt kan hålla reda på vilka som betalt eller du kanske vill ha fler funktioner som leverantörsreskontra och bokföring.
  • Välj ett system som inte är för stort och krångligt men samtidigt ett system du kan växa i. Om du kan köpa till funktioner under vägen så är det att föredra. Det finns system där du betalar månadsvis för olika funktioner, då kan du lägga till och dra bort funktioner som du märker att du behöver.
  • Titta på vad den totala kostnaden blir. Kostnad för inköp,support, månadsavgift samt installation.
  • Kontrollera att det ingår uppdateringar och att de har en välfungerande support men bra tillgänglighet.
  • Fundera på om du vill ha en molnlösning eller inte. En molnlösning är praktisk i många fall, du kan arbeta ifrån vilken station du vill och du har backuper i molnet.
  • Kontrollera att inte affärssystemet har begränsningar i antalet fakturor eller verifikationer.
  • Titta om du kan hitta recensioner ifrån andra användare som har samma storlek på företag som du har.
  • Och sist men inte minst, kontrollera affärssystemets uppsägningstid, ifall du inte blir nöjd.

Hos oss kan du få hjälp med att välja system, vi har erfarenhet av att arbeta i många olika system och kan hjälpa dig att ta fram underlag på vilket system som passar dig bäst.